piątek, 26 maja 2017

Ostatnia aktualizacja:09:59:16 AM GMT

Lokalizacja: Film Aktualności filmowe Finał Cinergii 2016 (foto)

Finał Cinergii 2016 (foto)

_MG_9777Za nami osiem dni festiwalowych emocji, podczas których widzowie mieli szansę wybrać najciekawsze tytuły spośród ok. 80 projekcji , wziąć udział w ponad 20 spotkaniach z twórcami, byli świadkami nagrodzenia Złotymi Glanami Krzysztofa Majchrzaka, Anity Lipnickiej i Jerzego Skolimowskiego.

Złotym Glanem uhonorowano również zmarłego w tym roku Andrzeja Wajdę, którego „Powidoki" zaprezentowano ostatniego dnia Forum Kina Europejskiego na pokazie specjalnym.

Podczas Cinergii odwiedzili nas m.in. Jan Jakub Kolski, autor pokazywanego na otwarciu festiwalu filmu „Las 4 rano", Andrzej Seweryn, który został wyróżniony nagrodą specjalną za najlepszą kreację aktorską 2016 roku za rolę Zdzisława Beksińskiego w „Ostatniej rodzinie" Jana P. Matuszyńskiego, Matteo Bernardini, włoski reżyser nazywany następcą Paolo Sorrentino, Jerzy Kapuściński, szef studia Munka.

W programie znalazły się również wydarzenia muzyczne, a wśród nich koncert Katarzyny Groniec, który uświetnił zamknięcie Konkursu Polskiej Piosenki Filmowej KamerTon; statuetka powędrowała do duetu Pezet i Czarny HI-FI za utwór „Co jest ze mną nie tak", który wybrzmiewa podczas projekcji „Kampera".

W piątek wieczorem na uroczystości zamknięcia 21. Forum Kina Europejskiego Orlen Cinergia poznaliśmy laureatów Kryształowego Jabłka i Kryształowej Łódki.

10 tys. zł i nagroda w Konkursie Polskich Debiutów i Filmów Drugich powędrowała do Adama Guzińskiego, reżysera „Wspomnienia lata". – Sam jako student chodziłem na Cinergię, to wspaniałe, że mogłem na tym festiwalu pokazać swój skromny, subtelny film, który w dodatku został doceniony – mówił Guziński podczas uroczystości zamknięcia.

Andrzej Saramonowicz, przewodniczący jury, tak uzasadnił wybór laureata. – Nagradzamy ten film za delikatne i pełne humanistycznej wrażliwości ukazanie dojrzewania nastolatka i dramatu jego matki, rozdartej między rodzinnym obowiązkiem a kobiecą namiętnością oraz za wierne osadzenie ich historii w atroficznych realiach gierkowskiego peerelu.

Wyróżnienie za „Wszystkie nieprzespane noce", film Michała Marczaka, uzasadniała Monika Talarczyk-Gubała. - W podziękowaniu za hasło dostępu do Wzgórz Pamięci i utrwalenie w pełnometrażowym filmie ulotnych wrażeń i spotkań, co do których nie wiadomo, czy się wydarzyły – mówiła.

Wyróżnienie za film „Kamper" Łukaszowi Grzegorzkowi wręczył ks. Andrzej Luter. - Za postawienie w ciekawej formie artystycznej, ponadpokoleniowo intrygującego pytania: ile wolności zgodzimy się oddać w zamian za poczucie stabilizacji? – argumentował.

Jury w składzie Grażyna Torbicka, Cosmina Stratan, Marcin Koszałka przyznało nagrodę główną w Konkursie na Najlepszy Debiut Europejski i Film Drugi Asaphowi Polonsky'emu za „Tydzień i jeden dzień". – Za oryginalne sportretowanie traumatycznej sytuacji, jaką jest utrata ukochanego dziecka – wymieniała Grażyna Torbicka, przewodnicząca jury. - Za dojrzałość w pokazaniu skrajnych stanów emocjonalnych i umiejętne balansowanie między tragifarsą a dramatem . Za świetną konstrukcję scenariusza.

Wyróżnieniem nagrodzono „Ostatnie dni miasta" Tamera El Saida. - Za filmowe epitafium miasta wielu twarzy i przekonanie, że szansą na ocalenie jest sztuka – usłyszeliśmy w werdykcie jury. - Za znakomity montaż ,wyczucie rytmu , który sprawia , że czujemy się częścią przedstawianego świata.

/fot. Natalia Zdziebczyńska

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież